Sabtu, April 14

Jujur dari hati

Salah ke kalau berlaku jujur?  Salah ke kalau mempercayai kata hati dan gerak naluri sendiri?  Aku mudah untuk mendengar dan percaya apa yang orang lain cakap. Tapi dalam certain hal, aku teramat payah mendengar kata or lebih sesuai dikatakan “degil.”  Yes, aku takkan percaya sesuatu yang buruk kalau perkara tu bukan dari seseorang yang aku kenal, percaya dan dari seseorang yang aku sayang.  Ada bantahan?

Maybe orang akan cakap,
“Cinta dah membutakan matamu,”
“Kenapa perlu percaya pada seseorang yang suka menipu?”
“Kau pasangan dia, confirm2 la taknak percaya apa yang orang cakap sebab takut kena tinggal,”
“Eleh, kau tu taknak percaya sebab kau pun sama, penipu!”
“You…menipu sebab nak terus bersama dia.”

Aku tak pernah menipu untuk dapatkan seorang lelaki! Untuk apa aku melukakan orang semata-mata untuk dapatkan dia, hamba Allah yang kerdil ni? Untuk apa? Tolong jawab untuk apa! Apa yang aku akan dapat kalau menipu? Dapat dia? Yeah! Maybe, but bahagia ke aku kalau adakan hubungan dengan seseorang dalam masa yang sama menyakiti hati wanita lain? Ya Allah, kejamnya aku sebagai manusia. Tapi aku memang tak pernah terfikir nak lakukan begitu pada wanita lain, aku ada akal. Aku turut berfikir, macam mana kalau aku ditempat diorang? Kenapa aku dituduh begitu sekali? Kejamkah dunia? 

Wahai wanita...don't judge a book by its cover. Aku ikhlas dengan dia. Aku sayangkan dia. Aku tak pernah tahu dia mempermainkanmu hanya untuk bersamaku. Di awal2 perhubungan ni aku selalu mengingatkan dia. "Awak...saya taknak teruskan hubungan ni kalau ada insan yang terluka especially mantan2 awak. Sebelum kita teruskan lebih jauh, saya harap awak betol2 pastikan tiada seorang pon yang akan kecewa. Awak, dia or saya. Bukan berlagak berhati mulia, sedangkan hati saya turut terluka. Tapi saya tak mampu berbahagia atas kelukaan orang lain." 
"So, awak nak saya buat apa? Layan diorang elok2, terima diorang balik dalam hidup saya??"
"Nope! Selesaikan masalah awak dengan cara elok. Tu maksud saya...kita manusia, tak lepas dari melakukan kesilapan. Awak...kita berhak untuk bahagia. We deserve it! But, kita tak berhak untuk melukakan hati orang lain. Kalau awak nak bahagia, awak kena pastikan ex2 awak dulu terlebih dulu bahagia. Masa tu, insyaAllah, hati kita bahagia dan tenang."

Aku bukan insan yang terlalu mulia. Aku punya hati dan perasaan yang bisa terluka, menangis. Tapi aku tak sanggup tengok orang lain menangis kerana aku. 

Kalau la bayu boleh sampaikan apa yang tercoret ni kepada insan-insan tertentu. Khabarkan pada mereka. Aku bukan pembohong. Jangan samakan aku dengan orang lain yang berbohong untuk bersama yang tersayang. Aku lebih rela hilang kesayangan ku dari hilangnya nilai kemanusiaan dalam diri ni.

Pada yang tersayang...
Awak, tolong maafkan saya. Saya masih belum percaya dengan kebenaran tu. Saya tetap boleh terima awak meskipun awak bukan awak. Saya masih sayangkan awak. Saya takkan minta awak tetap dengan saya kalau awak awal-awal lagi dah lepaskan saya. Saya cuma harap awak bahagia. Awak cuma perlu ingat sesuatu. InsyaAllah, selagi diizinkan Allah saya akan tetap disini. Menunggu, menunggu dan menunggu awak. Sampai awak kata "awak, pergilah...saya tak pernah sayangkan awak, saya tak pernah cintakan awak. Saya mainkan awak je." Saat tu, kaki saya akan melangkah. Pergi jauh dari hidup awak.
Andai ada takdir yang Allah tetapkan untuk kita, saya ingin bertentang mata dengan awak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan