Khamis, November 24

Dia dan Kamu

Saat terpandang wajahnya, hatiku masih mampu berdetak kencang. Apakah lagi makna perasaan itu? Jiwa aku tak pernah tenang bila berhadapan dengan wajah itu. Jadi apakah makna aku mengatakan sayang pada insan yang mewarnai hidupku sekarang? Ya, aku sayangkan dia. Tapi separuh hati aku masih mencintai wajah itu. Ya Allah, berdosanya aku sebagai hambaMu. Aku tidak pernah berniat untuk mempermainkan perasaan seorang lelaki yang cukup istimewa dihatiku itu. Sebaliknya aku sendiri tidak mampu menipu perasaan sayang yang masih bertapak dalam ini, ia seolah-olah telah sebati dalam jiwaku.

Tiga purnama tidak bersua, masih mampu melahirkan getaran didada. Sungguh, aku rindu untuk kembali menatap wajah itu, rindu untuk merenung ke dalam matanya, mencari cinta yang mungkin masih bersisa untukku. Renungan jauh yang masih membuatkan aku tidak keruan, cinta lagikah aku padanya?

Aku menerima insan lain itu kerana aku menyayanginya dan dalam masa yang sama ingin melupakan semua kenangan aku tentang wajah itu. Tamakkah aku? Pentingkan dirikah aku? Sedang disaat insan itu terlalu menyayangi aku, malah mungkin mencintai aku, aku masih lagi menyebut-nyebut sebaris nama yang bisa menggetarkan perasaan. Maafkan aku sayang. Terlalu lama perasaan ini bertapak dalam hatiku, terlalu banyak kenangan yang aku ciptakan bersamanya. Aku masih belajar mencintaimu.

Wajah semalam... Maafkan aku andainya aku melukakan hatimu. Tapi berkatalah pada dunia sekalipun, aku tahu bukan salahku perpisahan ini terjadi. Kau memulakan angkara, sedangkan aku begitu setia memegang janji-janji kita. Sedang hati ini terlalu mencintaimu kau berlalu memetik bunga lain yang lebih memikat. Aku kau buang dengan janji-janji manismu itu. Saat itulah aku mula berpaling mencari insan yang sudi menyayangi aku dengan tulus, lebih menghargai aku. Pada fikiranku, aku tidak lagi diperlukan dan peluang untuk kembali padamu kosong! Menyesal sekalipun, tak mungkin aku kembali padamu, biarlah takdir yang menentukan.

Insan teristimewa... Padamu jua ku pohon kemaafan, kerna hati ini masih mengingati si dia. Tapi kau tetap dihatiku, insan yang aku sayangi. Akan ku cuba pupuk rasa cinta ini buatmu dan sekali ku kata cinta, aku takkan pernah mengingkarinya, aku betul-betul maksudnya apa yang aku bicarakan. Andainya suatu hari nanti aku masih tidak mampu mencintaimu sebagaimana kau mencintaiku, izinkan aku pergi membawa diri. Kau berhak bahagia dengan insan yang lebih menyayangimu. Tapi sekarang, aku ikhlas menyayangi dan sedang belajar mencintaimu.

Dia adalah kenangan terindah yang pernah aku rasai...
Kau adalah anugerah terhebat yang aku miliki...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan