Isnin, November 14

Melukai dan Dilukai

Tangisan, kekecewaan, kedukaan, kehilangan dan kesunyian ia seringkali menghampiri kehidupan aku.  Ketabahan yang dibina bisa saja runtuh dengan sekelip mata andainya dilukai insan yang disayangi. Tapi benarkah dia yang melukai? Atau aku yang memungkiri dan mungkinkah aku yang melukai?

Sayang, andai benar disitu silapku, maafkanlah aku. Aku insan kerdil yang bisa membuat janji dan mudah memungkirinya, tapi itu bukan niatku. Aku sentiasa cuba menjadi terbaik untukmu sayang. Keadaan seringkali menguji kita. Andai ku tahu begini jadinya, tidak sesekali aku menabur janji. 

Disaat aku melukai hatimu, hatiku turut sama terluka dengan tingkahku sendiri. Bukan alasan yang cuba kuberikan tapi semuanya adalah penjelasan agar tiada salah faham antara kita. Janjiku ingin selalu ada disisimu saat suka dan duka, ya itu memang janjiku padamu dan diriku sendiri. Di samping insan yang tersayang. Disaat kau memerlukan walaupun kau sering melupakan kehadiranku. 

Jika kerna tidak mahu aku sama-sama terbeban dengan masalahmu, apa gunanya aku sebagai teman istimewamu? Apa erti kehadiran aku dalam hidupmu? Bermakna lagikah aku? Aku memberi kau waktu agar kau rasai kehilanganku. Agar kau menenangkan dirimu, mencari dimana salahku ataupun dirimu. Aku juga perlukan masa itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan